Σελίδα 1 από 1

Οι 19 συμφωνίες με την Κίνα: Λάδι, κρασί, πλοία και στο βάθος... λιμάνια και αεροδρόμια

Δημοσιεύτηκε: Παρ 20 Ιουν 2014, 03:40
από Agrafos
Στα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ έχουν υπολογιστεί οι 19 οικονομικές συμφωνίες που υπέγραψαν Ελλάδα και Κίνα στο πλαίσιο της διεύρυνσης της οικονομικής και όχι μόνο συνεργασίας των δύο χωρών.

Αντώνης Σαμαράς και Λι Κετσιάνγκ εμφανίστηκαν χαμογελαστοί κατά τη συνάντησή τους και υπογράμμισαν τις καλές σχέσεις που έχουν οι δύο χώρες και την κοινή θέληση για να βελτιωθούν αυτές περαιτέρω.

Οι συμφωνίες αυτές έχουν στο επίκεντρο πέντε βασικούς τομείς όπως η ναυτιλία, οι υποδομές, οι μεταφορές και τα αγροτικά προϊόντα, ενώ, κατά τη διάρκεια της παραμονής του Κινέζου πρωθυπουργού δεν αποκλείεται να υπάρξουν και εκ νέου επαφές για πιο συγκεκριμένα θέματα.

Οι οικονομικές συμφωνίες που υπογράφηκαν

Μνημόνιο Κατανόησης για την Ενίσχυση της Διμερούς Οικονομικής και Επενδυτικής Συνεργασίας υπέγραψαν στο Μέγαρο Μαξίμου ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νίκος Δένδιας και ο υπουργός Εμπορίου της Κίνας Gao Hucheng, ενώ παράλληλα, σε εκδήλωση που πραγματοποιείθηκε το απόγευμα της Πέμπτης στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία των υπουργών Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νίκου Δένδια, Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, του υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νότη Μηταράκη και των Gao Hucheng, υπουργού Εμπορίου (MOFCOM) και Xu Shaoxi, προέδρου της Εθνικής Επιτροπής για την Ανάπτυξη και τις Μεταρρυθμίσεις (NDRC) υπογράφηκαν σειρά συμφωνιών μεταξύ Ελληνικών και Κινεζικών φορέων και επιχειρήσεων.

Αναλυτικά:

•Μημόνιο Συνεργασίας μεταξύ της China Development Bank Corporation και του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.
•Μνημόνιο Στρατηγικής Συνεργασίας και Πλαίσιο Συμφωνίας μεταξύ της China Development Bank Corporation και της Costamare Inc. Αξία συμφωνίας 1,5 δις. Δολαρίων
•Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ της China Development Bank Corporation και της China Development Bank Corporation, αξία συμφωνίας 200 εκ. Δολαρίων.
•Συμφωνία για την από κοινού ανάπτυξη του Ελληνικού και την διερεύνηση περαιτέρω συνεργασίας στο μέλλον μεταξύ της Lamda Development και της Fosun Group.
•Συμφωνία Πλαισίου Συνεργασίας Tripartite. Αξία συμφωνίας 1,224 δισ. Δολαρίων Μεταξύ Terna Energy, ICBC και SINOHYDRO Corporation.
•Πώληση και επαναμίσθωση 2 Bulkers ξηρού φορτίου και 4 Containerships αξίας 160 εκατ δολαρίων και 300εκ δολάρια αντίστοιχα και συμφωνία συνεργασίας για κατασκευή πλοίων ξηρού 6 φορτίου και μεταφοράς κοντέινερ σε κινέζικο ναυπηγείο. Συνολική αξία συμφωνίας 460 εκατ δολαρίων.
•Μνημόνιο Συμφωνίας (MOU) μεταξύ είναι oι δύο οργανισμοί να συζητήσουν την σύναψη Δανειακών Συμβάσεων Diana Shipping Inc, με την ICBC, με σκοπό την αγορά νεότευκτων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου ναυπηγημένων στην Κίνα καθώς και την χρηματοδότηση επενδύσεων της Diana Shipping Inc. εκτός Κίνας όπου θα υπάρχουν και Κινέζικα επιχειρηματικά συμφέροντα. Αξία συμφωνίας 200 εκ. Δολάρια.
•Δανειακή Σύμβαση μεταξύ της Thenamaris (Ships Management) Inc. από την Export- 8 Import Bank of China. Αξία συμφωνίας 64 εκ. Δολάρια.
•Πλαίσιο Συνεργασίας για τη συμφωνία χρηματοδότησης της Thenamaris (Ships Management) Inc. από την Export-Import Bank of China. Αξία συμφωνίας 300 εκ. Δολάρια.
•Χρηματοδότηση δύο Capesize Bulk Carriers. Σύμφωνα με τη Σύμβαση Δανείου η Τράπεζα Export-Import Bank of China συμφωνεί να δανείσει το ποσό των 57,36 εκ δολαρίων στην Oceanbulk Maritime LLC για τη μερική χρηματοδότηση της αγοράς των υπό ναυπήγηση φορτηγών πλοίων με αριθμό H1312 και H1313 τα οποία κατασκευάζονται στη ναυπηγείο SHANGHAI WAIGAOQIAO SHIPBUILDING CO., LTD. Αξία συμφωνίας 57,36 εκ. Δολαρίων.
•Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ του Enterprise Greece και του China State Construction & Engineering Corporation (CSCEC).
•Συνεργασία της SUMEC και της EDF για την από κοινού επένδυση για τη δημιουργία αιολικών πάρκων στην Ελλάδα. Η EDF θα αναπτύξει 50MW αιολικών την περίοδο 2014-2015 και 150 MW για την περίοδο 2015-2017. Οι εταιρίες θα εξετάσουν το ενδεχόμενο συνεργασίας στα παραπάνω έργα. Αξία συμφωνίας 273 εκ. Δολαρίων.
•"CONTRACT EFFECTIVENESS AGREEMENT" μεταξύ των εταιριών Veritas Ship Management Ltd και China National Aero- Technology Corporation Shanghai Limited Liability Company, για την κατασκευή 8 x 13 64,000 Deadweight Tons Bulk Carriers στην Taizhou Kouan της China. Αξία συμφωνίας 215 εκατ δολαρίων.
•Στρατηγική συμφωνία ανάπτυξης της κατηγορίας του ελληνικού κρασιού στην Κίνα με έμφαση στις μάρκες Μπουτάρη (Boutari) και Κυρ-Γιάννη (Kir-Yianni) και με στόχο αγορών εντός της επόμενης πενταετίας που θα ξεπεράσουν τα 50 εκατομμύρια δολάρια. Τα δύο μέρη θα χρηματοδοτήσουν την προβολή και προώθηση του ελληνικού οίνου και πολιτισμού αξιοποιώντας ιδιωτικούς και εθνικούς πόρους για το σκοπό αυτό. Η συμφωνία προβλέπει επίσης τη μελλοντική αξιολόγηση περαιτέρω συνεργασιών και σε άλλους συναφείς τομείς.
•Η εταιρεία Παυλίδης Μάρμαρα-Γρανίτες λατομική επιχείρηση και βιομηχανία μαρμάρου και γρανίτη με έδρα τη Δράμα και η εταιρεία China Light Resources Import & Εxport Corporation με έδρα το Πεκίνο της Κίνας συμφωνούν να πωλήσει η πρώτη στη δεύτερη 25.000 τόνους προϊόντων μαρμάρου μέσα στην τριετία 2014-2017. Αξία συμφωνίας 13,65 εκ. Δολαρίων.
•5ετης συμφωνία αγοράς κρασιού της εταιρίας «Alpha Estate» από την «Anhui Wine Mall Trading Co Ltd». Αξία συμφωνίας 4,11 εκ. Δολαρίων.
•Εμπορική συμφωνία πώλησης εμφιαλωμένων οίνων μεταξύ της ελληνικής εταιρίας Shanghai Meditela Commerce and Trade Co., Ltd., Mediterra οινοποιητικής Creta Olympias S.A, μέλος του ομίλου ΔΕΜΚΟ και της κινεζικής εταιρείας Shanghai Meditela Commerce & Trade Co., Ltd. με σκοπό την προώθηση ποιοτικών Ελληνικών Κρασιών στην Κινεζική και Ασιατική Αγορά. Αξία συμφωνίας 1 εκ. Δολάρια.
•"MESA VOUNOS" Ελληνικό Ελαιόλαδο, μακροχρόνια εμπορική συμφωνία για την προώθηση κρητικού - Ελληνικού ελαιολάδου. Η συμφωνία είναι 10ετής. Αξία συμφωνίας 13,86 εκ. δολαρίων.
Οι «κρυφοί πόθοι» για τον ΟΛΠ

Εκτός των προαναφερθέντων οι Κινέζοι δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για το κεντρικό λιμάνι και αεροδρόμιο της χώρας, αλλά και για περιφερειακές υποδομές όπως το αεροδρόμιο στο Καστέλλι.

Ο διαγωνισμός για την πώληση του 67% του ΟΛΠ έχει εισέλθει στη δεύτερη φάση, με τους Κινέζους να αποτελούν έναν από τους πέντε συνολικά ισχυρούς μνηστήρες για τη διεκδίκηση του μεγαλύτερου λιμένα της χώρας. Η Cosco, ελέγχοντας τη λειτουργία του προβλήτα ΙΙ και της ανατολικής πλευράς του προβλήτα ΙΙΙ, θα δώσει σκληρή μάχη προκειμένου ο ΟΛΠ να μην περάσει στα χέρια άλλου ιδιώτη επενδυτή. Ενδεικτικό της σημασίας που δίνουν οι Κινέζοι για τον Πειραιά είναι ότι αποτελεί για τους ίδιους σημείο αναφοράς στις διεθνείς τους επενδυτικές δραστηριότητες, καθώς στα δικά τους χέρια ο Πειραιάς μετατράπηκε τα τελευταία τρία χρόνια στον μεγαλύτερο σταθμό εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Ο διαγωνισμός για την πώληση του ΟΛΠ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2014 και επιθυμία των Κινέζων είναι να κλείσει και το κεφάλαιο του φιλικού διακανονισμού μεταξύ ΟΛΠ και Cosco, με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης.

Κινεζικό fund ενδιαφέρεται για το 55% του Ελευθέριος Βενιζέλος

Παρών στη διεκδίκηση και του μεγαλύτερου διεθνούς αερολιμένα της χώρας δηλώνει το Πεκίνο, γνωρίζοντας ότι η ελληνική κυβέρνηση μέσω του Ταμείου Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) ενδιαφέρεται για την πώληση του 55% στον ΔΑΑ. Πρώτοι στη λίστα των μνηστήρων για το «Ελ. Βενιζέλος» είναι η Shenzhen Airport, ένα κινεζικό fund που δραστηριοποιείται στον τομέα διαχείρισης αεροδρομίων και η Friedmann Pacific Investment Holdings, ένας επίσης κινεζικών συμφερόντων όμιλος με δραστηριότητες και στον τομέα των αερομεταφορών.

Αεροδρόμιο στο Καστέλλι - Πύλη εισόδου για την Κίνα στην Ευρώπη

Το αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης μοιάζει να αποτελεί διακαή πόθο για το Πεκίνο, με τους Κινέζους να έχουν τοποθετήσει την επένδυση για την κατασκευή και την εκμετάλλευσή του πολύ ψηλά στην ατζέντα των συζητήσεων ανάμεσα στις δύο πλευρές. Ενδεικτική της σημασίας που αποδίδει η κυβέρνηση της Κίνας στην επένδυση αυτή αποτελεί και η επίσημη επίσκεψη του Κινέζου πρωθυπουργού στην Κρήτη συνοδεία του Αντώνη Σαμαρά την ερχόμενη Παρασκευή.

Η κατασκευή του έργου και η εμπορική διαχείριση του αερολιμένoς στην Κρήτη θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό και ήδη η κινεζική Fosun έχει εκδηλώσει το ενδιαφέρον της. Η συγκεκριμένη εταιρεία ενδιαφέρεται τόσο για την κατασκευή όσο και για την εκμετάλλευση του κρητικού αεροδρομίου.